Launch Ticket- en Experienceplatform

Geschreven door Angelo Vandamme5 december 2021Leesduur: 4 min.901 keer gelezenAlgemeen

Binnenkort lanceren we het splinternieuwe Ticket- en Experienceplatform van Future of Events (dat we ook voor onze eigen events gebruiken) voor externe organisatoren. Jij kan dus straks ook tickets en experiences verkopen via dit platform, maar waarom hebben we dit platform gebouwd? Zijn er niet al genoeg ticketproviders? Wel ja… ticketproviders wel, maar wij waren op zoek naar een ticket- en experienceprovider en die vonden we niet.

Nadelen bestaande ticketproviders

Stel je komt een restaurant binnen gewandeld. De toegangsprijs is 50 euro, ongeacht of jij nu een klein hongertje hebt, of jij voor de 7-gangen met aangepaste wijnen wil gaan. In het eerste geval betaal je veel te veel. In het tweede geval ben je er eigenlijk goedkoop van af. Dat zou absurd zijn, maar dat is nu eens exact hoe we vandaag eventtickets verkopen. Iedereen betaalt eenzelfde prijs voor het hele event, ongeacht of je als bezoeker langskomt voor één onderdeel, of blijft voor een volledig programma. Soms zijn er ook stukken van een event dat je wil skippen: een band, een spreker, een workshop… en dat kan, maar je hebt er als bezoeker wel al lang voor betaald bij aankoop van jouw ticket.

Ook als organisator is het niet altijd mooi meegenomen. Stel: je verkocht 100 tickets voor jouw event en op de planning staat onder andere een workshop. Vanuit de optiek van 100 bezoekers, heb je de workshop anderhalf uur ingeboekt zodat de instructeur toch met iedereen wat interactie kon aangaan. Nu blijkt de dag zelf dat er maar 50 mensen effectief deelnemen aan de workshop. De andere 50 staan langs de kant te kijken of verzamelen zich aan de bar en met de 50 deelnemers had de workshop dus gerust in de helft van de tijd kunnen doorgaan. Je had niet alleen tijd kunnen uitsparen in je programma, maar het vrijgekomen budget had je misschien in een andere workshop kunnen stoppen die de andere 50 mensen interesseerden?

Tickets vs. Experiences

Daar maken wij het onderscheid tussen een ticket en een experience. Een ticket betaal je voor de vaste kosten van het event: locatie, aankleding, promotie, personeel, etc. Hier moet iedereen een bijdrage in leveren want anders kan het event niet georganiseerd worden. Daarbovenop komen experiences, een soort add-ons op het toegangsticket en deze experiences kunnen heel erg uiteenlopend zijn. Op BIOSKOOP zetten we dit bijvoorbeeld zelf in voor unieke catering packs aan te bieden aan de bezoeker, maar je zou ook een welkomsdrankje, deelname aan een workshop of praktische zaken zoals vestiaire kunnen aanbieden als add-on.

Op deze manier betaalt bezoeker A voor een ticket + workshop + vestiaire, bezoeker B betaalt voor een ticket + welkomstdrankje + vestiaire en bezoeker C betaalt voor een ticket + welkomstdrankje + workshop. Elke bezoeker betaalt een andere prijs, maar wel volledig op maat van de eventbeleving dat zij als bezoekers verwachten en jij als organisator weet perfect hoeveel welkomstdrankjes te voorzien, hoelang de workshop in te plannen, hoe groot de vestiaire zal moeten zijn. Een duidelijke win-win voor bezoeker én organisator.

Upselling = meer omzet

En dat is nog niet alles, want het volledige platform is gebouwd rond het principe van upselling. Upselling is een verkooptechniek waarbij je de koper stuurt richting extra of grotere aankopen dan hij of zij origineel van plan was. Stel: iemand heeft besloten om naar jouw event te komen. Deze persoon bezoekt de ticketshop, voegt een ticket toe in zijn of haar winkelmand, maakt eventueel een account aan en betaalt. Als organisator heb je nu één ticket verkocht.

Via het ticket- en experienceplatform komt diezelfde bezoeker in een flow die helemaal gebouwd is om extra add-ons toe te voegen op zijn of haar ticket. Het is de ruggengraat van het platform. Dit maakt het checkoutproces iets langer, maar de gebruiksvriendelijkheid van het platform maakt dat ruimschoots goed. Volgens onze eerste bevindingen, boek je vlotter een ticket inclusief verschillende experiences via het Ticket- en Experienceplatform van Future of Events, dan dat je een enkel ticket kan boeken bij de bestaande ticketproviders. Hoe deze flow werkt, leggen we verder uit aan de hand van het voorbeeld hierboven.

Bezoeker A zou in dit geval dus de ticket- en experienceshop bezocht hebben en een ticket toegevoegd hebben aan zijn of haar winkelmandje. Vervolgens zou deze bezoeker op de pagina met experiences die gelinkt zijn aan het event terecht komen en daar voegde de bezoeker een welkomstdrankje en vestiaire toe. Indien je ook coins (digitale bonnetjes) via het platform verkoopt, komt deze persoon op de pagina met coins terecht en daar kocht de persoon bv. nog eens 10 Future Coins en dán pas zou hij of zij een account maken en betalen.

Aan de lengte van de derde alinea tegenover de eerste, zal het je niet verbazen dat in het tweede geval de persoon een veel vollere winkelmand afrekent dan in het eerste geval. Als organisator heb je nu één ticket, een welkomstdrankje, vestiaire en 10 Future Coins verkocht.

Meld je aan als organisator

Interesse om zelf ook tickets en experiences te verkopen? Momenteel kan je nog niet zelf een account aanmaken. De organisatoren die we toelaten op het platform maken deel uit van een eerste experiment en worden op basis van verschillende criteria geselecteerd om bepaalde functionaliteiten te kunnen testen. Op basis van de input van deze organisatoren bouwen we op dit moment extra functionaliteiten of verbeteren we het bestaande platform. In ruil zien we momenteel wel af van bepaalde fees waardoor je dus aan een voordeliger tarief tickets en experiences kan verkopen.

Indien je jezelf graag kandidaat stelt om het experiment te vervoegen, stuur dan een mailtje naar sales@future-of-events.be en vermeld even over welk(e) event(s) het gaat, waar, wanneer, hoeveel bezoekers en op welke manier jij invulling zou geven aan de extra experiences (ticket add-ons). 

 

Angelo Vandamme

Chief Executive Officer & Founder
Chief Executive Officer & Founder

Angelo is één van de oprichters van Future of Events. Hij zag bijna elk festival in België al voor én achter de schermen en werkte mee aan tal van evenementen, groot en klein. Er is iets magisch aan events dat hem altijd heeft geboeid. Als bezoeker, maar des te meer als organisator. Mensen samenbrengen, zien dat ze zich amuseren, dat ze iets nieuws ervaren en dat ze genieten. Het geeft hem elke keer opnieuw kippenvel. Maar, hij ziet events ook als krachtige communicatietool. Nieuwsgierig als hij is, verdiepte hij zich op eigen houtje in alles wat onder de brede noemer marketing valt. Een doorzetter die graag initiatief neemt en met een duidelijke visie vooral vooruit wil.